RSS

Wednesday, April 2, 2008




Ya Allah, syukur kepada Mu kerana masih lagi memberi hambaMu ini peluang untuk bernyawa...itulah yang aku lafazkan semasa aku sedar apa yang berlaku kepada tu ptg tadi. Tanggal 2 April 2008 akan ku pahat dalam ingatan ini selama-lamanya. Tidak apa siapa yang dapat menafikan, menyangkal dan menghalang apa yang telah ditentukaNya...
Aku pulang dari sekolah kira-kira jam 1330 untuk menyiapkan diri ke kem. Setelah aku mandi dan menunaikan solat, aku menjamu selera hidangan yang disajikan.Aku memandu Satria kesayanganku untuk menuju ker Kem Tasoh bagi menjalankan tugas sebagai jurulatih sambilan kem.
Aku mengambil laluan biasa yang digunakan iaitu Kangar-Abi-Guar Jentik-Tasoh. Dalam fikiran aku waktu2 begini ramai pengguna jalanraya. Masa ini merupakan waktu para pelajar pulang ke rumah setelah menamatkan sesi P & P. Aku dapat melihat suasana begitu di SMK Abi.
Aku meneruskan perjalanan, aku perhatikan ada keadaan sikit kelam kabut di hadapan, kelihatan pada waktu itu, kenderaan polis dari arah bertentangan ingin memasuki satu persimpangan ke dalam kawasan kampung. Di hadapan aku ialah sebuah kereta Iswara merah. Aku memperlahankan kereta kerana isyarat brek telah diberikan oleh Iswara tersebut. Dalam masa itu, aku lihat pemandu tersebut cuba mengelak ke kiri bahu jalan, dan aku juga ingin mengelak setelah keadaan menjadi pelik. Aku menekan brek dan pada masa itu, aku sudah dapat merasakan satu gegaran dan bunyi "dum" yang amat kuat dari arah belakang. Aku menjadi panik dan setelah kusedari bonet depan satriaku sudah terangkat dan injin kereta juga turut mati.
Aku masih tertanya-tanya apa yang berlaku, Astagfirullah...aku kemalangan. Aku berada ditengah-tengah antara dua kereta, di hadapan ku, Iswara dan Waja di belakang tu...aku keluar dari kereta dengan keadaan menggeletar...apa yang dapat tu lihat kereta yang ku sayang sudah bertukar wajah...tiba2 airmata aku menitis...mungkin kerana aku tidak dapat terima apa yang belaku setelah melihat keadaan kereta.
Aku masih belum tahu apa yang hendak dilakukan, orang semakin ramai, aku memeriksa keadaan fizikal ku, tp aku masih mampu tersenyum kerana aku masih berada di bumi Allah. Aku mengambil gambar kereta aku, mgkin kerana itu yang selalu aku lakukan sekiranya aku melihat sesuatu berlaku dalam situasi yang berlainan. Aku mengirimkan MMS kepada @Zint...kerana aku tak boleh diam dalam hal ini. Aku terus membuat panggilan memberitahu bapaku mengenai apa yang berlaku.
Dalam masa itu, aku melihat ramai2 kawan2 ku turut hadir. Mereka ialah Bg Non, Bang Chet, Bang Yin...Bang Man, Bang Li.....Mr. Azran....adalah lagi mungkin yang aku terlupa.....ramai yang menjangka akulah "pemandunya"...setelah melihat keadaan kereta.
Apa2 pun, aku masih boleh menarik nafas lega, itulah pengalaman yang aku sendiri tak menyangka..."malang tidak berbau"...Sukar untuk aku ceritakan segalanya di sini, bagaikan mimpi...Aku membuat laporan di Balai Trafik Padang Besar Jam 1830. Satriaku kini berada di bengkel untuk urusan selanjutnya.....Aku hanya inginkan dia kembali kepada ku....
Ya Allah, syukur atas apa yang Kau beri, aku redha, kerana ini membuatkan aku lebih semangat dalam hidup ini..HidayahMu Allah ada di mana2....berikan ku kekuatan, rahmat dan perlindungan dari Mu, aku hambaMu yang lemah....AMINNNN

No comments:

Post a Comment